L’autoretrat
és una eina amb la que plasmem no només les característiques físiques pròpies, sinó també aquells aspectes més interns de la nostra personalitat i manera de
ser, doncs ens dibuixem tal com nosaltres ens veiem i aquesta és una visió molt
personal i íntima del nostre ser. Per
tant, implica un anàlisi personal i, a la vegada, un intent de donar-nos a
conèixer i comunicar-nos amb la resta. És aquest el motiu pel qual penso que em
començat el tema amb l’autoretrat.
Pel
que fa a la creació d’avatars, considero que aquesta és una bona activitat per
treballar a l’aula d’infantil però adaptada a les capacitats dels nens i nenes.
Així, en el primer cicle d’infantil de 0 a 3 anys, aquesta activitat convindria
realitzar-la amb materials plàstics que els alumnes puguin manipular d’acord
amb les capacitats en motricitat fina adquirides.
En
canvi, en el segon cicle d’infantil de 3 a 6 anys, introduiria l’ordinador per
tal que, amb ajuda ajustada de la mestra, els infants realitzin el seu
autoretrat a través d’algun programa web o, si més no, tinguin llibertat per
modificar i guarnir alguna imatge d’ells mateixos. No hem d’oblidar que les
noves tecnologies esdevenen una eina molt atractiva i, per tant, motivadora pels
alumnes. Aquesta activitat, a més de fomentar l’expressió plàstica dels infants,
els apropa a les noves tecnologies, tant importants en la nostra societat
actual, per tal que a través de la manipulació de l’ordinador obtinguin
creacions pròpies que permetin una millora de l’autoestima, l’autoconcepte i la
seguretat d’aquests.
D’acord
amb la transversalitat dels aprenentatges, els objectius de l’activitat es
trobarien dintre de les àrees de descoberta
d’un mateix i dels altres, en la mesura que els continguts d’aquesta es
dirigeixen a promoure les relacions i l’exploració del jo i dels altres,
descobrint i desenvolupant possibilitats emocionals, d'expressió, de relació i
de regulació, referides a les emocions i als sentiments. I de l’àrea de
comunicació i llenguatge, en tant que l’expressió plàstica i les noves
tecnologies proporcionen altres vies de comunicació.
D’aquesta manera, alguns
dels objectius podrien ser:
- Explorar
i reconèixer les característiques bàsiques del propi cos.
- Expressar
les pròpies emocions per mitjà dels diferents llenguatges.
- Potenciar
la confiança i seguretat en els progressos propis.
- Fomentar
la curiositat, interès, la imaginació i la creativitat.
-
Gaudir davant les creacions plàstiques.
- Experimentar
amb tècniques plàstiques i audiovisuals bàsiques: dibuix, pintura, edició
gràfica amb ordinador i imatge.
- Exercitar
les destreses manuals: retallar, esquinçar, entre d’altres.
-
Millorar en els aspectes informàtics.
Pel que fa als programes i les pàgines web
utilitzades per la realització dels avatars, penso que és més difícil fer-ho
amb el Paint, perquè aquest programa és més complex d’utilitzar pels infants. A
més, requereix d’una major imaginació i creativitat, ja que no tens cap guia
per començar a crear, en canvi a les pàgines web dels avatars amb les diferents
opcions pots anar seleccionant els diferents trets característics, escollint
els més adequats o els que més t’agraden. Penso que l’autoretrat amb el paint
fomenta més la creativitat i la imaginació.
En
referència al joc de relacionar els dissenyadors, crec que ho vam fer amb
dissenyadors/il·lustradors perquè són més fàcils de identificar que no pas si
hagués estat amb artistes. Aquests últims tendeixen a ser més abstractes en els
seus autoretrats i pot ser els errors comesos en els aparellaments haurien estat
més. Crec que aquesta activitat si que es pot adaptar per dur-la a terme a
l’aula d’Educació Infantil, però potser els personatges escollits amb els seus
respectius retrats haurien de ser més evidents, tractant d’evitar les
confusions de la imatge real amb ulleres i l’autoretrat sense, o a l’inrevés,
perquè pot donar lloc a confusions.
Crec
que el que m’ha portat a l’error ha estat pensar que els personatges s’haurien
retratat el més exacte possible, és a dir, de manera realista. Per tant, jo
buscava les semblances entre la imatge i l’autoretrat per tal de
relacionar-los, i hauria d’haver pensat que un autoretrat no sempre és realista
i mostra exactament com és una persona, sinó que moltes vegades són com ells es
veuen o com es volen mostrar als altres.
Comparteixo
amb vosaltres un links que m’han
semblat interessants:
- http://elrincondeinfantiljuancarlos1.blogspot.com.es/2012/03/autorretrato-de-tamara-de-lempickala.html
- http://elarteenmiaula.blogspot.com.es/2010/08/formas-de-trabajar-el-autorretrato.html
- http://www.educarpegarvolar.com/blog/coloreamos-las-emociones/
Per
acabar us deixo amb aquest vídeo:
Fins aviat!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario