sábado, 18 de enero de 2014

ACOMIADAMENT DE L'ASSIGNATURA

En aquesta darrera entrada faré una reflexió a la que he arribat a partir d’aquesta assignatura, d’Alfabetització Digital, i per últim, faré una valoració sobre la mateixa.



Natiu Digital
En primer lloc, volia començar com ho vam fer a l’inici de curs amb la idea de Immigrants Digitals i Natius Digitals. Com vam poder veure en l’article de Marc Prensky, a l’actualitat coexisteixen dos comunitats generacionals molt diferents entre si, una que està formada pels joves i els infants i l’altra formada pels adults, que tot i que conviuen el en mateix món rodejat de la tecnologia informàtica i digital, fan un ús diferent i peculiar d’aquesta. La comunitat dels joves i els infants són els natius digitals per haver nascut i créixer al costat de pantalles d’ordinador, Ipad, vídeoconsoles, mòbils, càmeres, pendrives, MP4... i per utilitzar aquestes alfabetitzacions amb molta destresa i sense cap tipus d’esforç. 

Immigrant Digital
Al contrari els immigrants digitals van créixer en una infància analògica, sense cap tipus de tecnologia a partir de productes tangibles com són: els llibres, les pel·lícules, els cd’s, papers... i ara utilitzar qualsevol suport digitals els suposa un gran esforç i repte. En el següent enllaç podeu veure un vídeo on s'obserba com és la convivència entre aquestes dues comunitats: http://www.youtube.com/watch?v=JCCw9NcMWyM

A l’actualitat vivim en una societat comandada per les noves tecnologies, on la informàtica juga un paper fonamental en tots els àmbits, tant és així que han anomenat aquest temps l’Era Digital. La gran majoria de la població té al seu abast una gran quantitat de productes electrònics i això fa que en les famílies es donin situacions com les d’aquest vídeo:


Com la presencia de l’alfabetització digital és una realitat evident a la societat en la qual vivim, les TIC s’estan convertit en un element cada vegada més indispensable en els centres educatius, i amb l'arribada d'aquestes tecnologies i alfabetitzacions, l'activitat docent està canviant des d'un enfocament centrat en el mestre cap a una formació centrada principalment en l'alumnat dins un entorn interactiu d'aprenentatge a partir d’aquests nous sistemes. Això, implica, per part del professorat, trencar amb les estructures educatives anteriors per adaptar-se a una nova forma de vida. Per això, ara els actuals i futurs mestres (immigrants digitals) s’han de formar en un altre tipus d’educació, valorant les noves tecnologies com a eines útils de l’aprenentatge a l’aula.

Les noves tecnologies poden utilitzar-se en el sistema educatiu com a mitjà per aprendre, com objecte de l’aprenentatge o com ja he dit en entrades anteriors com a suport en l’aprenentatge. En aquest sentit, com un instrument que complementi i ajudi a la formació i l’aprenentatge constructiu/significatiu de l’alumnat.




L’escola, com a important agent educatiu, ha d’utilitzar tots els recursos tecnològics que estiguin en el seu abast, per tal de quan arribi el moment els infants s’integrin com a membres actius de la societat i que tinguin la preparació suficient.


A continuació anomeno algunes de les habilitats que fomenten l’ús de la informàtica:

  • Coordinació motora: Varietat de moviments, força i resistència, oprimir i deixar anar, moviment consistent i segur i plasticitat.
  • Habilitats cognitives i del llenguatge: Causa – efecte, capacitat d’atenció, permanència dels objectes, imitació, conducta intencionada, desig de comunicació, representació simbòlica, comprensió de comandes, habilitat per escollir, assimilació de bases de futurs aprenentatges, predisposició al canvi, augment d’implicació de l’alumnat en les activitat, presa de decisions, desenvolupament de la iniciativa, de la creativitat, la experimentació, la manipulació i desperta la curiositat i la investigació.
  • Habilitats visuals/de percepció: Seguiment i recerca, discriminació entre la figura i fons, discriminació de formes i evolució dels òrgans sensorials.
  • Habilitats socials/emocionals: inici i fi d’interaccions, actuació per torns, seguiment d’instruccions pas a pas, treball col·laboratiu amb el seu grup d’iguals i adquisició d’hàbits de conducte.

Com a futurs mestres d’Educació Infantil, hem de conèixer totes les possibilitats que tenen el ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació a l’Educació i, sobretot, en aquesta etapa, ja que com ja he dit aquests recursos obren noves possibilitats per la docència. A més, avui dia els infants tenen normalitzada la presencia de les tecnologies, ja que conviuen amb elles i fa un ús quotidià sense cap tipus de dificultat. En aquest sentit, els mestres han de propiciar una educació adequada al seu temps. Per tant, com les TIC són un dels pilars fonamentals en la societat actual, els mestres han de proporcionar als infants una educació que tingui en compte aquesta realitat.

Per tot això, penso que és important l’existència d’aquesta assignatura al Grau d’Educació Infantil, perquè ens proporciona un munt de recursos, idees, activitats, en definitiva diferents formes de fer que podem dur a terme a l’aula d’Educació Infantil. A més, ens permet aprendre a utilitzar programes com per exemple, el Photoshop, el InsKape, Gimp, etc., que serveixen per a editar fotografies i realitzar figures diverses.
Finalment, volia acabar dient que espero que aquest bloc us hagi animat a utilitzar aquest programes que he anat comentant. I també dir que tot i que l’objectiu d’aquest blog era comentar i exposar els coneixements que anava adquirint en aquesta assignatura, a l’hora m’ha ensenyat a dominar un altre suport digital com són els blogs.


Desitjo algun dia poder realitzar totes aquestes idees que m’ha aportat aquesta assignatura amb els meus futurs alumnes.



Us deixo algunes pàgines web que anant recopilant al llarg del curs, on podeu trobar molts recursos per poder utilitzar-los a l’aula, a  partir de les TIC:






...Acabo amb unes imatges molt divertides...





Fins aquí el meu blog! Espero que us hagi agradat i moltes gràcies per llegir-me!





No hay comentarios:

Publicar un comentario